Vi på Bookiecookiez önskar er alla en riktig god jul

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Efter en bra start av en ny bokblogg tycker vi att det har gått bra med Bookiecookiez och vi hoppas att vi kan hjälpa dig som läsare, vi vill vara dina guider i bokdjungeln. Nu är det juletider och kanske har du extra ledigt från jobbet eller så har du skollov nu i mellandagarna och hinner läsa lite extra. Kanske får du en hård klapp? Vi hoppas att ni kan hitta lite lästips här på Bookiecookiez. Jag var inne på Kungliga Bibliotekets hemsida och där står det att antalet böcker och tidskrifter de har omfattar ungefär 2,7 miljoner volymer och att den svenska samlingen ökar med ungefär 25 000 böcker per år. Så det finns ju lite att välja på…

Själv har jag kommit på mig med att läsa flera böcker som ska bli film under 2012, bland annat Cirkeln och Hungerspelen som jag recenserat här på sajten. Nu håller jag på att läsa Kampen om järntronen (Game of Thrones) som kommer som tv-serie på SVT i vår. Det kommer en recension här på Booiecookiez när jag läst klart den. Kanske är det en ”kvalitetsstämpel” – om en bok blir film/tv-serie – då måste den ju vara bra, tänker jag. Känner du någon som inte orkar läsa en bok, kanske de åtminstone kan fås att se en film? Då vill jag rekommendera den franska filmen No och jag (fast jag inte sett den än), den franska filmen Igelkottens elegans, den japanska filmen Norweigan wood och den engelska filmen En blomma i Afrikas öken (om en somalisk flicka som blir fotomodell i England), samtliga baserade på bra böcker och som finns nu på DVD. Jag vill också tipsa om att slita sig från soffan och gå på bio om du har tid. Nu går nämligen Marianne Fredrikssons bok Simon och ekarna upp som film. Marianne skrev femton romaner under sin livstid och de är översatta till 47 språk. Jag har nästan läst alla hennes böcker och är ett stort fan, så jag ska gå och se den i alla fall!

Angelika här på Bookiecookiez tipsar om Monka Hääsgs fyra böcker om solbarnet till de yngre tonåringarna. Lisa tipsar om Maths Nilssons debutbok Själseld som utspelar sig på Öland (där hon bor). Har ni läsare tips på böcker ni vill läsa eller tycker att vi ska blogga om – skriv gärna kommentarer. Jag hälsar givetvis en god jul från alla oss här på bloggen! Den här bokhösten och alla ”Cookiezar” får 10 av 10 kakor.

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Hem, Lisa Rodebrand, Pebbles Karlsson Ambrose, Vi tipsar!. Bokmärk permalänken.

Kommentera

