”Själseld” av Maths Nilsson

”Själseld” av Maths Nilsson

Mörkersdottir förlag

ISBN 978-91-979513-8-8

Vid pennan Lisa Rodebrand

 Gillar du Theorins böcker om Öland? I så fall kan jag tipsa om en annan författare, Maths Nilsson, som skrivit en spänningsroman om – just det, Öland! Dessutom är Maths Nilssons bok ”Själseld” så förbaskat bra att jag rekommenderar den till alla jag känner (och några till).

”Själseld” är indelad i tre historiska epoker. Den inleds i Mora år 1669 när en ung flicka sörjer sin mor som avrättats som häxa. Flickan ger ordförande i Trolldomskommissionen Lorentz Creutz ett krucifix som bär på en förbannelse. Samma man blir senare utsedd till Riksamiral och seglar på Kronan som förliser utanför Ölands kust.

Prost Nicholaus Björk drar upp amiralen på land och hittar krucifixet. Prosten hemsöks av syner och förutspår att Guds fjärde vredeskil ska bringa eld över folket. Svåra tider följer när både danskar och holländare landstiger, plundrar och bränner. Nicholaus begraver krucifixet i skogen av hässle utanför Gråborg och förseglar det med en sten.

Många år senare reser Jerry tillbaka till sin barndoms ö. Hans föräldrar har dödats i en mordbrand och steg för steg kommer Jerrys förträngda barndomsminnen tillbaka. Samtidigt kommer mördaren allt närmare. Det finns en överenskommelse som han vill att Jerry ska minnas. Kommer Jerry att förstå innan det är försent?

Det märks att Maths Nilsson är uppvuxen på Öland och väl förtrogen med de miljöer han beskriver. Som ölänning känner jag igen mig även i de små detaljerna. Jag fastnade speciellt för kniven som Jerry gjort i träslöjden på högstadiet, till och med läderfodralet hade han gjort själv (jag fick också göra en sådan!). Å andra sidan har Maths Nilsson placerat ett sjukhus i Borgholm där det i verkligheten bara finns en vårdcentral. Men lite konstnärlig frihet förtar inte spänningen i historien och nog skulle Borgholm behöva några extra arbetstillfällen!

I mitten av boken, när Jerry reser hem till Södertälje, upplever jag att det finns en del utfyllnad som inte behövs för historien. Jerry åker exempelvis in till Stockholm för att ragga upp ett engångsligg. Vad det har för betydelse för handlingen begriper jag inte. Om meningen är att jag ska tycka synd om honom så blir effekten det motsatta. Här tappar jag sympati för huvudpersonen, vilket gör att jag får svårare att identifiera mig med det han upplever.

Men efter Södertälje börjar pusselbitarna falla på plats. I takt med att jag får veta mer om Jerry blir jag riktigt berörd av historien. Handlingen tar fart och på slutet blir det andlöst spännande. Ända till sista sidan svävar jag i ovisshet och slutet gör mig inte besviken. Utan att avslöja för mycket konstaterar jag nöjt att även ett olyckligt slut kan vara ett lyckligt slut.

Jag ger Maths Nilssons ”Själseld” 8 kakor av 10 möjliga. Det är en fantastisk bok som jag vill rekommendera till alla. Köp den! Läs den!

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Deckare och thrillers, Hem, Historiska romaner, Lisa Rodebrand, Recensioner, Skräck. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”Själseld” av Maths Nilsson

  1. Ping: Recension: Betyg 8/10 « Själseld

  2. Maths skriver:

    Tackar för det. Värmer gott att höra 🙂

    Vad det gäller Borgholms sjukhus har jag varit helt övertygad om att det finns ett sjukhus där hela mitt liv, så pass att jag inte ens brydde mig att kolla upp det. Och detsamma gäller mina föräldrar (de hävdar med bestämdhet att det fanns där förut i alla fall…) Men vi är ju å andra sidan från södra halvan av ön 😉

    //Maths

  3. Ping: Själseld, en passande påskrysare… | Nurret Skriver

Kommentera

