Eldfloder – Elin Holmerin

Titel: Eldfloder
Författare: Elin Holmerin
Förlag: Bombadil Publishing

Recenserat av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:

”I sitt sovrum stod Martin och drog på sig kavajen. Dagen till ära hade han valt en mörkblå, eftersom han ville att kostymen skulle gå ihop med Emelies blå kjol. Ett ständigt leende låg på hans läppar och han nynnade tyst för sig själv när han dansade ner för trappan till hallen. Idag skulle hon bli hans. För alltid, fastän han behövde henne bara en stund. Han hade inte bestämt sig för hur han skulle göra sedan.”

Det var svårt att lägga ifrån sig den här boken (men var tyvärr tvungen för det har varit dåligt med tid för mig att läsa på sistone). Känslomässigt blev jag väldigt gripen och eftersom jag även är intresserad av historia var det roligt att läsa då denna berättelse utspelar sig under tidigt 1900-tal. Läsaren får följa den svenska vardagen för såväl de välbärgade, fattiga, bönder och arbetarklassen (mest i andra halvan av boken).

Boken är inte indelad i kapitel, utan i stycken, vilket kändes främmande för mig men jag kom snabbt in i det. Läsaren får ta del av nästan alla karaktärers egna perspektiv och synvinklar, vilket jag tyckte underlättade att förstå de olika motiv huvudkaraktärerna hade för att bete sig som de gjorde. Det var intressant (och oroande) att gå in i huvudet på psykopaten Martin, som misshandlade sin hustru men utan att själv begripa att det han gjorde var hemskt och fel. Jag fick följa hustrun Emelie och hennes kamp för att överleva i ett hushåll hon inte kunde leva i men inte heller lämna, och sonen Edwin från nyfödd till vuxen, hur han klarade att leva med den ständiga oron att finna sin mor dödad, instängd i huset hela sin uppväxt då hans far inte vågade släppa ut honom bland alla ”faror”.
Efter hand växte alla karaktärer fast på mig och jag kunde känna sympati med dem allihop, även om jag aldrig riktigt kunde gilla någon av dem.
Dessutom blev jag i bokens andra halva ständigt överraskad av öden jag inte alls hade väntat mig för de olika huvudpersonerna.

Att skriva om klassiska fantasyvarelser på det här sättet, var nytt för mig. Jag trodde inte att det skulle fungera för mina invanda tankar och erfarenheter, men det gjorde det.

Det negativa jag har att säga om boken, handlar om textlayouten. Tyvärr har det blivit lite stavfel, det har blivit blankrader där det inte ska finnas några och en del meningar känns som om de hade behövt en omformulering för att fungera. I övrigt tycker jag att språket flyter på fint, men det hade behövts en eller två ytterligare korrekturläsningar för att jag skulle bli helt nöjd.
Vidare hade jag personligen gärna sett vissa stycken längre, saker och ting kändes som om de skedde lite för fort ibland, samtidigt som det egentligen inte hände så mycket nytt (det sistnämnda inte negativt menat, jag gillade familjedramat och bokens andra halva bjöd på mer fantasyinriktad spänning). Tempot hade behövt saktas ner en aning så att jag som läsare fått en chans att varva ner, tänka till, känna in det som hände.
Kort sagt, boken hade gärna fått vara tjockare🙂

Men en lovande debutbok som av mig får 6½ kakor.

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.