Geim

Titel: Geim
Författare: Anders de la Motte
Förlag: Pocketförlaget

Bloggrecension av Catrine Pettersson

Det tog mig 5 timmar i luften att läsa Anders de la Mottes thriller. Undertecknad som lider av viss flygrädsla glömde faktiskt bort att vara skraj.

Tempot i Geim är högt från början till slut. Som läsare får du växelvis följa HP, losern som hittar en mobiltelefon och dras in i ”spelet”, samt Rebecca som är livvakt vid Säpo. HP får allt svårare uppdrag via den mystiska mobilen. Driven av ära och pengar klättrar han på spelets rankinglista. Frågan är hur långt han är beredd att gå och vem som är den anonyme spelledaren. För Rebeccas del gäller det att slåss mot demoner i det förflutna och att försöka ta reda på vem som känner till hennes hemlighet.

Det ska sägas direkt att Geim är lättsmält underhållning. Om du vill att en thriller ska innehålla poetiskt språk, relationer som det slår gnistor om eller vackra miljöskildringar så bör du läsa något annat. Geim är inte en bok som lämnar djupa avtryck. Däremot är intrigen lysande. Själva idén är som gjord för att skapa spänning.

Anders de la Motte bjuder på högt tempo och nervkittlande situationer, snarare än spänning i form av krypande oro. Jag tycker att han kunde ha byggt upp de rafflande scenerna mer och vilat längre i dem för att förstärka dramatiken ytterligare, men allt går i en rasande fart. Det är lätt att föreställa sig den här boken som en fantastiskt bra actionfilm.

Det är sällan jag läst en thriller som gjort mig så kluven till huvudkaraktärerna. HP:s röst kändes lätt irriterande innan jag vande mig. Hans perspektiv för mina tankar till ett blekt försök att efterlikna språket hos Jens Lapidus karaktärer. Dessutom är det svårt att känna sympati för HP:s personlighet. Han beskrivs som smart, men det visar han sällan prov på. Med Rebecca är det annorlunda. Här blir jag verkligen imponerad. En supercool hjältinna med lagom sårbarhet och en trovärdig drivkraft. Yes! För hennes skull kommer jag att läsa nästa bok också.

Geim ger högt underhållningsvärde och är stark som debutroman. Den får 7 kakor av 10. Läs den om du gillar snabba perspektivbyten, högt tempo, action och en bra story.

/Catrine Pettersson

Det här inlägget postades i Catrine Pettersson, Deckare och thrillers, Recensioner, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.