Det keltiska korset

Titel: Det keltiska korset
Författare: Karin Carlsson

Bloggrecenserad av Catrine Pettersson

Baksidestext:

”En ljummen junimorgon hittas konfirmanden Martin Eklund brutalt mördad i Lyngaskogen, strax utanför Halmstad. Kroppen är svårt misshandlad och hans bröst är brännmärkt med en symbol, som förbryllar polisen. Kriminalinspektör Kajsa Johannesson får i uppdrag att leda förundersökningen, som inte bara har ett knepigt fall att lösa. Utredningsgruppen brottas med samarbetsproblem där Kajsas ständiga hatobjekt Roger “Dasset” Lejontass ingår. Kajsas och Dassets samarbetssvårigheter avspeglar sig i arbetet och utredning står och stampar. Spåren börjar och slutar i Lyngaskogen och det enda polisen har att gå på är en symbol. En vecka senare faller nästa offer.”

Halmstad är alltså skådeplats för denna debutroman i deckargenren. Det keltiska korset bygger på en intressant intrig och jag tycker att andra halvan av boken är riktigt fängslande. Jag får intrycket att författaren lagt ner stor ansträngning på att sätta sig in i polisarbete och på att sy ihop en spännande historia. Därför är det tråkigt att denna ansträngning inte når ända in i mål för min del. Jag tycker att manuset hade behövt mer bearbetning innan det gick i tryck. Det finns en hel del brister i trovärdighet och gestaltning, våld skildras onödigt grymt, flera av karaktärerna är överdrivna och stereotypa, det saknas undertext och språket är fyllt av upprepningar. Ofta känner jag mig ”skriven på näsan” på grund av all övertydlighet.

På pluskontot ligger framförallt en styrka i miljöskildringar. Den som gillar vardagsrealism har utsikter att uppskatta de delar av boken som följer huvudkaraktären. Själv tycker jag att de bakåtblickande partierna har en helt annan nerv än övriga delar av texten och där blir jag som läsare lättare indragen i historien. Andra halvan av boken lyfter rejält i jämförelse med den första.

Jag önskar att jag kunde ge Det keltiska korset fler kakor, men tyvärr drar de skrivtekniska svagheterna ner betyget till 3,5 cookizar.

/Catrine Pettersson

Det här inlägget postades i Catrine Pettersson, Deckare och thrillers, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.