Sagan om enhörningen av Peter S. Beagle

Recenserat av: Angelika Vaala Ewenson

Titel: Sagan om enhörningen
Författare: Peter S. Beagle
Förlag: Bokförlaget Spektra AB

Baksidestext:

Enhörningar är odödliga. I enlighet med sin natur bor de ensamma på en plats, vanligen i en skog där det finns en tjärn med så klart vatten att de kan spegla sig. De är nämligen litet fåfänga, eftersom de vet att de är världens vackraste varelser och dessutom magiska.
I denna fantastiska saga låter PETER S. BEAGLE oss få uppleva spänningen när den sista enhörningen letar efter sina försvunna medsystrar. Det blir en resa – ett äventyr – mot mötet med den fruktade Röda Tjuren i Kung Haggards rike. Med på sin äventyrliga färd genom Häxporten får enhörningen sällskap av Schmendrick Trollkarl och Molly Grue, den senare en impulsiv kvinna utrustad med både mod och knivskarp hjärna.

Det här är en lite äldre bok som jag känner kanske blivit lite bortglömd (utgåvan jag lånat är från 1982). Den finns också som tecknad film med titeln The last unicorn som också är bokens originaltitel. Filmen är trolsk, magisk och så otroligt vacker att det var en sann glädje att finna att boken är precis likadan. Den är skriven som poesi, när jag läste den kändes det som om texten sjöng och blev jag förälskad från första sidan!

Berättelsen är både vacker, dramatisk, sorglig och romantisk. Jag tilltalades av tanken som Beagle var mycket öppen med i boken: att enhörningen var det enda verkliga och människorna var de som levde i en saga. Alla hade sina roller – det fanns en trollkarl, en prins och en elak kung och prinsessan i form av en enhörning som var oförmögen att känna sorg och äkta kärlek gentemot någon annan. Hon bara var. Jag tyckte synd om henne som saknade känslor som är självklara för oss människor, men samtidigt insåg jag att det var en fördel för en varelse som lever för evigt.

Det här måste vara en av de mest underbara sagor jag någonsin läst.

Nedan en trailer från den animerade filmen:

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Poesi, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.