Författare:
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rabén och Sjögren

Recension av Pebbles Karlsson Ambrose

Författarna till boken Cirkeln

Författarna till boken Cirkeln

Det här är första gången jag ingår i en bokduell här på sajten, dvs. vi är fler än en person som recenserar boken här och vi tycker olika saker märkte jag. Jag var mycket nöjd med denna bok och tyckte det var trevligt att boken var skriven i presens, men det tyckte inte vår cookie Nathalie. Cirkeln är en ungdomsroman, som kommer ut som film nästa sommar. Den nominerades också till Augustpriset i år (2011) för bästa barn- och ungdomsbok. Boken är den första delen i en trilogi och handlar om ungdomar som upptäcker att de är häxor (både killar och tjejer). Det visar sig att en enorm fara hänger över deras lilla ort Engelsfors och de måste helt enkelt samarbeta i kampen mot det onda. Engelfors måste vara staden gud glömde, staden är nästan som en egen karaktär i boken, och beskrivs som så tråkig och ful och människorna som bor där är lika trista och bortglömda av världen som denna avkrok. Jag har inte varit i den fiktiva staden Engelfors, men jag lider med alla som måste växa upp där. Jag undrar verkligen varför kampen mellan det onda och goda utkämpas på en sådan gudsförgäten plats.

Boken är rätt mörk och börjar med ett självmord och handlar om unga människors svåra problem. Jag tänker mig att ungdomarna i boken är mer deprimerade och mobbar varandra i mycket större skala än vad jag tror är ”normalt”, jag inbillar mig att ungdomar inte är så utlämnade till sina egna tankar av avsky gentemot sig själva (hoppas jag). Det blir lite jobbigt till slut att ingen av häxorna tänker en enda snäll tanke om sig själva, trots att de uträttar stordåd och får olika magiska förmågor. Nåja, ungdomarna, som är väldigt olika och inkluderar mobbare och mobbade, pluggis och partyprisse, måste samarbeta, vilket visar sig vara svårare än de trott själva. Författarna ägnar inte jättemycket tid till hur de lär sig magi och hur magin fungerar och hur demoner opererar. Det tyckte jag var tråkigt, det hade jag gillat om det hade utvecklats mer.

Jag tror faktiskt att många ungdomar kommer att gilla den här boken och jag kommer att både se filmen och läsa fortsättningarna. Boken får åtta kakor.

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.