Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Recenserat av Nathalie Sjögren

Titel: Cirkeln

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Förlag: Rabén & Sjögren

Baksidestext: ”Apokalypsen börjar i Bergslagen. Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken. De har inget gemensamt. De vet inte hur de kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.”

När jag hörde talas om den här boken kunde jag inte vänta med att köpa den. Den verkade vara en bok precis i min smak. Jag öppnade boken och upptäckte att den var skriven i presens. Med en gång kände jag att det inte passade. Varje gång jag fortsatte läsa var det som tempusen slog mig i ansiktet och det tog alltid en stund att komma in i boken igen. Tyvärr gjorde det för mig att jag inte kom in i den täta historien, som jag förstår att författarna vill att man ska göra. Det var alltså en stor besvikelse för mig.

Handlingen är ibland snabb och replikerna är utmärkt skrivna. Där har författarna sin starka sida och det märks att en av dem har skrivit filmmanus. Vad jag däremot saknar är det som händer mellan replikerna, dvs. mer beskrivningar av miljö och framförallt personernas innersta tankar. De dyker upp ibland, men tyvärr allt för flyktigt och inte tillräckligt djupgående.

Cirkeln handlar om några tjejer på gymnasiet som trots sina olikheter måste lära sig att samarbeta för att stoppa en nalkande apokalyps. Där finns den populära tjejen, den mobbade och plugghästen bland flera. Vissa av dessa får jag en bra och tydlig bild av och kan förstå varför de reagerar och agerar på olika sätt i olika situationer. De andra blir allt för lika varandra och jag har svårt att hålla reda på vem som är vem.

En sak som jag undrar över är varför historien hoppar fram i tiden och man förflyttas ibland flera månader senare. I början kan jag förstå, då det händer precis efter att tjejerna har upptäckt sina förmågor och sig själva. Då förflyttas man några månader senare, då skaker och ting har förändrats för tjejerna. I slutet däremot hoppar författarna över nästan ett halvår och det hade inte behövts.

Det finns hela tiden en hotande fara, men tempot verkar vara lite för långsamt för att det ska kännas som ett riktigt hot. Visst, tjejerna utsätts flera gånger för attacker från en ondska som man inte vet vem som står bakom, men dessemellan segar texten ner ibland och man får då en känsla av att ondskan inte är så farlig, eftersom den snällt väntar på att tjejerna ska utvecklas i sin egen takt innan den slår till.

Jag saknar också magin i boken. Tjejerna inser att de är häxor, men så speciellt mycket häxkraft och magi sker inte i boken. Inte tillräckligt för min smak i alla fall. En gång sker en händelse där de ska framkalla ekoplasma, men den scenen är tyvärr alltdeles för kort och jag hade önskat att den var mer ingående. Så att man förstår hur tjejerna kämpar för att lyckas.

Det här är den första boken i en triologi och jag hoppas att de två andra böckerna får upp tempot, dvs. att hotet blir ett mer farligt hot, mer djupgående beskrivning av tjejernas kamp dels med sig själva och dels med ondskan, och att tidslinjen blir kortare och därmed gör historien mer intensivt spännande.

Trots att jag har hackat en hel del på den här boken var det något som fick mig att fortsätta läsa den ända till slutet. Någonting fanns där som gjorde att jag ville veta hur det skulle gå. Jag kunde inte släppa den. Några av tjejerna tycker jag bra om och jag följde dem intresserat. Författarna är bra på att beskriva hur det är att vara tonåring och försöka passa in bland alla andra. Jag tror att de som befinner sig i samma ålder kommer att älska den här boken.

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Nathalie Sjögren, Recensioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

1. Maritha skriver: