Om jag var din hemmafru

Om jag var din hemmafru

Om jag var din hemmafru

Titel: Om jag vore din hemmafru eller hur man får en vardag att smaka som en lördag
Författare:
Lotta Lundgren
Förlag: Norstedts Förlag

Det här en väldigt tjusig kokbok, när jag öppnade paket på posten så blev det ett spontant ”wow”. Det är väldigt påkostad bok och jag tycker prisvärd, du behöver inte skämmas att ge bort den här i julklapp. Boken börjar med en kaxig brevväxling som utspelade sig när författaren skickade förslag på denna kokbok till förlaget. Förläggaren Johanna Kullman undanber sig mat per post, vilket hon får ändå, bland annat surkål som stått och mognat i Lottas cykelförråd. Lotta Lundgren har arbetat länge som copywriter på reklambyrå och uttrycker sig väl med ord, leker med dem, såsom t ex (om pastakok) tycker hon att man ska lägga i en ”smörklick av oblyg storlek” i en kaffekopp av pastavattnet, sedan blanda tillbaka det i kastrullen efter att pastan runnit av – och ”servera i triumf”.

Jag har aldrig recenserat en riktig kokbok förut (förutom Kaffekokarkokboken här på sajten) och jag är lite osäker på hur man går tillväga. Jag tänkte att det är väl bäst att prova några recept, och när jag gjort det visade det sig att mina resultat inte blev så vackra som i boken. Det kanske kan vara kul för dig som besöker sajten att se? Där för har jag lagt upp några bilder på mina försök, observera att jag är rätt kass på matlagning …

Redan bland de första sidorna hittade jag ett recept som jag vill prova: spisbröd (som man steker på spisen) med dinkelsikt och yoghurt. Bröden blev JÄTTEGODA, men verkligen inte snygga. Som tur var fanns ingen bild på hur de skulle se ut när de var klara, så jag slapp ha prestationsångest. Sedan föll jag för ett recept på kycklingspett med citrongräs (som jag aldrig använt förr i matlagning). De blev också jättegoda, men det stod att man skulle använda 16 stycken citrongräs, men jag använde bara ett? Nåja, det var gott som sagt, men de blev inte alls lika snygga som de i boken. Men jag kan inte klandra författaren för att jag inte kan laga så fint – jag har aldrig varit någon hejare på att laga mat. För övrigt, det är fantastiskt vackra bilder i boken, de ser ut som tagna ur en reklambroschyr.

Spisbröd

Spisbröd på dinkelsikt och yoghurt

Kycklingsspett

Kycklingsspett med citrongräs

 

 

 

 

 

 

 

I boken finns författarens roliga och kaxiga funderingar om livet och mat, ett tips är att om du hamnar hemma i sängen hos någon du gillar, smyg upp på morgonen och gör frukost. Lotta Lundgren är kanske bekant från Landet Brunsås, ett matprogram på SVT som hon gör tillsammans med Henrik Schyffert och Erik Haag. Jag har bara sett ett program, och där sades det att det kommer ut en kokbok om dagen i Sverige och att ägaren av en kokbok lagar i genomsnitt sex recept per kokbok. I den här boken står bland annat att svenskar oftast läser kokboken i sängen?

Mazarinpaj

Mazarinpaj

Mandelbiskvier

Mandelbiskvier

Några fler recept som jag blev intresserad av, men inte provat än var majsplättar med avokado och räkor, fiskkakor, moussaka och mintglass med chokladsås. Det fanns bilder på extremt vackra glasstårtor, men det verkar väldigt för mycket avancerad för mig, det kommer jag inte att ge mig på. En efterrätt jag vågade ge mig på var en mazarinpaj, man kunde välja mellan frukt och bär (jag valde bär), och av mandelmassan som blev kvar följde jag det otroligt enkla receptet för mandelbiskvier (det gillar en Bookiecookie)! Jag kommer nog att prova många fler recept, kokboken ger inspiration och om jag får laga maten flera gånger, kanske jag kan lära mig att få till det hela lite snyggare. Men misströsta inte om du inte heller är så haj på att laga mat – det blir gott – och det är ju det viktigaste. Åtta kakor av tio, nivån i flera recept var lite överkurs för mig.

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i Hem, Mat, bak och dryck, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

