Egen hemsida

I det här inlägget tänkte jag berätta litet grann om arbetet med att skapa min hemsida (som du hittar här). Jag säger det dock på en gång: Det var inte enkelt! Eftersom jag alltid haft många järn i elden ville jag göra en ordentlig sida där både mina musikprojekt och skrivprojekt beskrevs. Jag hade sett författaren Brian S. Pratts hemsida och ville skapa en liknande (men snyggare) hemsida. (Pratt är något så ovanligt som en fantasyförfattare utan förlagskontrakt som ändå kan försörja sig på sitt skrivande, genom att sälja e-böcker för $0,99 styck! Och jo, han heter faktiskt sådär.) Jag laddade ned gratisprogrammet KompoZer, registrerade en domän på ett webbhotell och påbörjade arbetet, som jag då inbillade mig skulle bli ganska enkelt. KompoZer är ett program som erbjuder ett grafiskt gränssnitt för att skapa hemsidor (ungefär som när man arbetar med ett Word-dokument), men jag insåg snabbt att jag ändå skulle bli tvungen att komplettera med egen HTML-kod, något som jag har mycket begränsade kunskaper inom.

Det blev en lång och mödosam process innan hemsidan äntligen kunde sjösättas, vilket skedde i juni. Då uppstod problem med att ladda upp sidan på webbhotellet, vilket efter sju sorger och åtta bedrövelser visade sig bero på att jag använde trådlöst internet (när jag kopplade i en nätverkssladd löstes alla de problemen med detsamma!). Allt arbete till trots fanns det flera envisa småfel kvar som jag korrigerade allt eftersom jag upptäckte dem.

Jag är full av beundran inför dem som bygger hemsidor, det är inget enkelt arbete. Datorer tänker inte som människor, och minsta lilla grej som inte blir helt rätt blir jättefel när man försöker titta på sidan! Ett enda missat skiljetecken i HTML-koden kan exempelvis göra att hela sidan ser ut som om hela familjen fått magsjuka. För att förvissa sig om att allt blir rätt bör man kontrollera sidan i så många olika webbläsare som möjligt, det som ser bra ut i en webbläsare kan tyvärr se helknasigt ut i en annan.

Att ha en hemsida är ett bra sätt att marknadsföra sig, men underskatta inte WordPress (och andra bloggportalers) hemsidesmallar om du bara vill göra en enkel hemsida. Hade jag vetat hur mycket arbete min hemsida skulle innebära hade jag använt den varianten istället. När du skaffar ett webbhotell är det viktigt att du noggrant läser igenom användarvillkoren, för de varierar ordentligt. Somliga leverantörer förbehåller sig rätten att säga upp avtalet om trafikmängden till sidan blir alltför stor (vilket den kan bli om man lägger upp större filer för nedladdning på sidan). Själv använder jag mig av web10, ett danskt företag som jag kan rekommendera. De är relativt billiga, men all support sker via mail och med dansktalande personal.

Innan du över huvud taget sätter igång rekommenderar jag dock varmt att du kollar in den här sidan, där står mycket som är bra att veta.

/Johan Lindbäck

Det här inlägget postades i Hem, Johan Lindbäck, Vi tipsar! och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

