Nanowrimo – en skrivtävling för alla under november

Jag har gått med i Nanowrimo. Detta är en förkortning för National Novel Writing Month och det är ett amerikanskt fenomen som går ut på att man ska skriva 50 000 ord under november månad, dvs. en (ganska kort) bok. Nanowrimo har en egen sajt: www.nanowrimo.org där man registrerar sig gratis, får ett eget konto där man skriver sitt word count varje dag (hur många ord man skrivit) och som håller reda på statistiken. På sajten finns också ett forum där man kan kommunicera med likasinnade, chatta, mejla och peppa varandra. Sverige har en egen region på över 2 000 medlemmar där forumet är på svenska och där det också bland annat aviseras skrivarträffar över hela landet. 2010 var det med över 200 000 personer från hela världen och över 37 000 personer lyckades med konststycket att faktiskt passera 50 000 ord.

Reglerna är enkla, man ska börja med ett nytt skrivprojekt, man får inte ha skrivit något innan man börjar – även om man får ha gjort en del research och ha riktlinjer. Man får alltså inte fortsätta på något gammalt. Detta har jag dock gjorts trots allt, jag har börjat på en grej som jag skrivit 5 600 ord på innan första november, vilket gör att jag är en ”rebell”. Jag kan alltså inte vinna, men jag har satt ett eget mål, att skriva 50 000 ord utöver de 5 600 jag skrivit redan. Men som rebell får man ändå tillgång till sajten, inspirerande skrivvänner från hela världen och pep. Om man ska hinna få ihop 50 000 ord under november innebär det ett genomsnitt på ungefär 1 667 ord per dag.

Stockholms Nanowrimogrupp har en egen facebookgrupp som ordnar träffar där man träffas, umgås, skriver och peppar varandra. De ordnade även en kickoff den 31 oktober som jag tyvärr inte kunde gå på. Det är roligt att se i forumen hur det går framåt för folk och redan nu efter sex dagar är flera uppe i 10 000 ord. Själv har jag skrivit 6 000 ord hittills, vilket innebär att jag ligger lite efter … En del skriver om vad som hindrar dem från att komma framåt, skrivkramp och hur de måste göra annat eller fastnar i handlingen och ber om hjälp att komma vidare.

Idag gick jag på en skrivarträff på ett café i Gamla Stan och träffade fyra trevliga Nanowrimos och blev inspirerad. Folk kom och gick där under hela dagen. Vi pratade lite om hur det gick för oss och jag blev utmanad i ett ordkrig. Det innebar att skriva så mycket man kunde under femton minuter. Jag kom sist med 322 ord, men jag var den enda som skrev med papper och penna, eftersom jag inte ville ta med mig laptoppen just idag. Vinnaren skrev 622 ord! Idag hade flera målet att nå 10 000 ord, men en tjej var redan uppe i över 14 000. Jag är faktiskt lite osäker på om jag kommer att klara målet innan november är slut, men det är en kul utmaning och många säger att de jobbar bättre mot en deadline. Men de som varit med tidigare år säger att eftersom man mest flödesskriver behöver texten redigeras rätt mycket efter det att Nanowrimo är slut. En debattråd i det amerikanska forumet var intressant, tydligen är det svårare att nå 50 000 ord på svenska än på engelska eftersom vi inte särskriver så mycket, vi skriver t ex blomkruka istället för flower pot. Jag vet inte om det är sant, tydligen skulle det vara ännu svårare på finska och estniska?

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Vi testar!, Vi tipsar!. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nanowrimo – en skrivtävling för alla under november

  1. sandra skriver:

    Jag tror att du kommer klara det! Om man bara vill tillräckligt mycket så går det 😀

    /Sandra, teninches på forumet. (Var dock inte på träffen idag)

Kommentera

