Olika Förlag satsar mot könsstereotyper inom fantasyn!

Vill tipsa om att OLIKA Förlag utlyst en tävling som handlar om hur könsrollerna inom fantasyn kan utvecklas och förbättras. Citerar deras egen text:

Hur kan fantaysgenren bidra till att motverka förlegade och stereotypa könsroller? Vilka könsstereotypa fällor finns idag?
Hur ska de undvikas så att genren kan utvecklas? Ge oss dina bästa tankar och tips!

Priset för den som vinner är två valfria böcker ur förlagets sortiment och sista tävlingsdag är 19 oktober. Läs mer på deras hemsida!

Det som OLIKA tar upp är något som jag själv haft i åtanke redan från början när jag började skriva. Jag visste att fantasyn ofta anklagas för att vara könsstereotyp, och därför såg jag till att undvika det genom ett noggrant utformat persongalleri där både män och kvinnor har både styrkor och svagheter. (De är helt enkelt som människor är i verkligheten, trots att det är fantasy! Verklighetsflykt är ju inte detsamma som overkligt.) Jag hämtade mycket inspiration från fantasyförfattaren Lloyd Alexander, som ofta uppmärksammats för sina kvinnoskildringar.

Det värmde verkligen när min fru en gång berömde mig för att jag hittat en bra balans mellan männen och kvinnorna i mitt skrivande.

/Johan Lindbäck

Det här inlägget postades i Hem, Johan Lindbäck och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

