Grattis Tranströmer och e-boken!

Jag erkänner utan omsvep att jag aldrig har läst något av Tomas Tranströmer (och att jag sällan brukar läsa poesi över huvudtaget), men jag säger ändå grattis till Nobelpriset i litteratur!

Det som gläder mig mest är dock att årets pristagares verk är lättillgängliga som e-bok genom elib. Bilden ovan visar omslaget till en nyutgiven diktsamling. Hoppas att även nästa års pristagare kommer att vara lika lättillgänglig som e-bok!

Avslutningsvis delar jag gärna med mig av en av Tranströmers kortare dikter, som han skrev i sorgen över att efter en hjärnblödning inte längre kunna dikter som han brukade göra.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.
(Ur Sorgegondolen (1996))

/Johan Lindbäck

Det här inlägget postades i E-böcker, Hem, Johan Lindbäck och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

