saknad. Dikter ur Sorgen

saknad. Dikter ur sorgen.

saknad. Dikter ur sorgen

Titel: saknad. Dikter ur sorgen
Författare: Ewa Åkerlind
Förlag: Ordberoende förlag

Jag har träffat författaren till denna bok ett fåtal gånger och hon lånade mig denna bok att läsa. Hon har gett ut den på ett eget förlag. Det är en liten diktsamling som bland annat används av Svenska kyrkan vid sorgearbete. Dikterna verkar skrivna i all enkelhet och jag blir rörd till tårar flera gånger av de utlämnande raderna.

Alla som har förlorat någon måste ju ha ett hjärta av sten om de inte tänker på den sorgen när de läser dessa dikter. Jag känner igen mig. I början tror jag att mannen som saknas har tagit livet av sig, men senare förstod jag att så inte var fallet. Jag fick googla ordet sarkomet, jag visste inte vad det betydde. Förlaget skänker 10 kr av varje såld bok till Cancerfonden, det ger en tyngd till boken och ger ytterligare en känsla av att Ewa vill hjälpa andra med den. Jag blir nyfiken på Ewa och Ewas liv, och undrar hur/om hon gått vidare. Det nämns barn i boken. Jag vill veta mer. Kanske lite om deras sorg också.

Jag blir lite förtvivlad när en vän säger (i en av dikterna) till författaren att hon gått vidare för tidigt. Det är väl inte juste? Hur man mår under sorg är ju lite dagsformen, ena dagen går det bra, nästa är lite katastrof. Det är ju inte så bra att folk säger åt en att vara ledsen under bra dagar? Dikten ”Städar bort dig nu” tycker jag är bra, ofta är det i det enkla vardagslivet som det blir tydligt att någon är borta och man kan ju inte spara på någons prylar i evighet. Det är fint när hon beskriver att hon kommer upp för trappan och att han inte står där och väntar på henne längre (som han uppenbarligen gjort förut). Och när hon går förbi uteserveringarna där de suttit bara ett år tidigare …

Men den som tog mest var ”Du får gå nu”. Den beskriver någon sorts vändpunkt, någon sorts förtröstan att livet kan levas ändå. Ibland måste man släppa taget och man får bara bestämma sig att leva på och det får gå. Ta fram näsduken, och om du läser den när du är i en sorgeperiod, ta fram tre. Denna lilla poesibok får 8 av 10 kakor, jag brukar sällan bli tårögd av det jag läser.

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Poesi, Recensioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till saknad. Dikter ur Sorgen

  1. Ping: Poeter.se medlemmen Ewa Åkerlind intervjuad | Poeter.se

Kommentera

