Mediababe – Nio steg till framgång med hjälp av media

Mediababe

Mediababe

Titel: Mediababe – Nio steg till framgång med hjälp av media
Författare: Jacqueline Kothbauer
Förlag: Kalla Kulor Förlag

Jag har nu läst boken Mediababe – Nio steg till framgång med hjälp av media. En bra bok för den som vill synas i media, kanske främst i bloggosfären, men även gammelmedia pratas det om. Jag har ju jobbat med reklam och marknadsföring, så mycket är grundläggande för mig, särskilt i början. Som att man ska ägna sig åt en del omvärldsbevakning och läsa, lyssna och se det som behandlas inom ens område innan man börjar kasta sig ut där med sin egen information. Ett exempel i boken är en person som försöker att sälja en sak till en tidning hon aldrig hade läst, vilket naturligtvis inte fungerar så bra. Det är många bra råd om hur man ska få kontakt med olika media, våga ringa journalister t ex.

I boken intervjuas elva stycken mediababes som alla lyckats göra avtryck i media på olika sätt och de berättar om hur de använder media för att väcka intresse för dem, deras personliga varumärke, deras produkter, blivande arbetsgivare/uppdragsgivare och fans/publik. De är faktiskt lite olika och säger ibland emot varandra, vilket (tycker jag) visar på hur svårt det är att ha ett enda recept på framgång. Inte är det bara olika förutsättningar för olika branscher utan också hur de är olika som individer.

På flera olika ställen berättar författaren hur man går tillväga för att bli en mediababe. För det första ska man ta reda på vad det är man är och kan som är vad man kan erbjuda sin publik. Det är bra, lättöverskådligt och det finns roliga exempel inom olika områden, som beskrivs genom att du t ex ska sälja allt från fiktiva blomlådor till fjällvandringar. Inom reklam kallas detta ofta för att man ska hitta sin USP (Unique Selling Point) dvs. det unika du kan sälja, som bara du kan erbjuda. Jacqueline skriver på ett ställe att majoriteten av bloggar är av och om unga kvinnor om mode och livsstil. Och att det finns en brist på, och plats för, andra områden och för bloggare i andra åldrar och som har andra intressen att muta in ett område som sitt för framtiden. Det stämmer nog. Hon menar på att i andra media finns inte det denna stora skillnad.

En av ”mediababesen” är Lotta Lundgren som är tv-kock och matbloggerska. Hon är den enda som jag inte tycker verkar trevlig. Det var nog inte författarens mening, så jag vet inte om det är jag eller texten? Hon säger bland annat att hon inte (för det mesta) tycker att det är intressant att se människor laga mat i tv. Och så jobbar hon med det? Lite divigt, tycker jag. Sedan säger hon att hon inte hade fått tv-jobbet att göra Landet Brunsås om hon inte hade haft de samarbetspartner hon hade. Hon säger citat: ”Vem du jobbar med är alltid viktigare än vem du gör jobbet för eller vad du jobbar med.” Det är ju inte så i min verklighet i alla fall, det är också divigt. Dessutom talar hon illa om en före detta arbetsgivare och det tycker jag absolut inte att man ska göra om man är en mediababe. På ett annat ställe i boken står det också att man inte ska tala illa om gamla arbetsgivare när man söker jobb (lite som när en date snackar skit om gamla ex, tycker jag). Dessutom tänker jag mig att gamla kontakter också är en ”publik” och det står på flera ställen i boken att man ska nätverka, så då är det väl bäst att hålla sig väl med de kontakter man redan har.

En annan mediababe som däremot verkar mycket trevlig är Ulrika Westerlund, ordförande för RFSL. Det här tycker jag är det viktigaste i hela boken, men jag är också mycket intresserad av hur människor använder media för att ändra åsikter/opinion, eftersom jag själv jobbat uteslutande med att sälja varor och tjänster. Den första mediababen Birgitta Ohlsson, EU-minister, är också intressant. Annars skrivs det en del om media som ett sätt att konsumera upplevelser, som t ex matlagning och inredning.

Två till mediababes, Isabella Löwengrip (Blondinbella) och Karin Adelssköld, berättar att de investerat mycket tid i sina hjärteprojekt och framförallt bloggar innan de börjat generera pengar. Det är bra, det framgår att det inte är en quickfix att bli en mediababe utan att det är en process som kan ta flera år av idogt arbete. På ett ställe säger en mediababe att man ska vara sig själv i media, medan Blondinbella är mer en roll enligt Isabella. Kristin Zetterlund som är en Stureplanbloggerska skriver om att det är viktigt med utseendet och Åsa Wilbäck (Dr Åsa i SVT) berättar att det inte går att snoffsa upp sig för mycket om man vill verka vara seriös. Mycket intressant att de säger emot varandra. Författaren frågar faktiskt Åsa om kvinnoidealet i media. Det intressanta är att Åsa snart är utbildad plastikkirurg. Hon tycker bland annat att det är en lång väg att gå innan kvinnor får samma självklara roll som män. Jag sitter fortfarande och undrar över hennes yrkesval? Nåja, jag förstår att Jacqueline inte grottar ner sig i det, det är ju en helt annan bok. Men om hon skrev om etik och så i media så är det en bok jag gärna skulle läsa.

Det är en bra bok för den som vill starta en blogg eller har en liten blogg, men vill mer med den. Hur man får synergier mellan olika media är också klokt beskrivet. De bästa råden om man vill bli framgångsrik i media tyckte jag var från Blossom Tainton (var generös) och Caroline Engwall (var ödmjuk).

Det tas också upp att man jämfört med tryckta media får säga ”vad man vill” om man är bloggare, men att t ex förtal eller hets mot folkgrupp inte är tillåten. Katrin Zytomierska beskrivs som en åsiktsmaskin och i boken tas ett elakt inlägg upp som hon skrev på sin blogg om att prins Daniels mamma var för tjock under kronprinsessparets bröllop. Detta hade ju inte stått i någon tidning. Det är inressant. Nu under senare tid har det ju diskuterats mycket om tidningar ska ha kommentatorsfält under sina artiklar, pga. det så kallade näthatet och för att bli av med troll. Det behandlas inte i boken (det har ju kommit upp i media efter boken publicerats), men det kan vara värt att tänka på nu om du har/vill skaffa en blogg.

Boken får 8 av tio kakor för sin originalitet och intressanta intervjuoffer som bjuder på sig själva. Men den riktar sig inte direkt till dig som jobbar i media redan, så den kunde bjudit på lite mer fakta om olika media, t ex vad det kostar att annonsera med en helsida i Aftonbladet, ett tv-reklaminslag på TV4 eller ett inslag i en radiokanal. Lite om räckvidder inom några olika media kunde vara intressant. Inget för djuplodande, men jag tänker mig att om läsaren vet vad det kostar att annonsera i olika media och hur många man når, så sätter det lite perspektiv på hur mycket ”gratis” publicering det är att hamna i en tidning, på radion eller i tv ”som innehåll” (dvs. inte reklam). Och hur mycket det är värt.

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i Facklitteratur, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mediababe – Nio steg till framgång med hjälp av media

  1. Hej Pebbles,
    Återigen supertack för att du tog dig tid att läsa och recensera Mediababe. Jag uppskattar det mycket.

    kram
    Jacqueline Kothbauer
    Författare till Mediababe

Kommentera

