Jean M Auel ”De målade grottornas land”

Titel: De målade grottornas land
Författare: Jean M Auel
Förlag: Bra böcker

 

Grottbjörnens folk med alla fortsättningar tillhör mina absoluta favoriter av böcker. Därför såg jag SÅ fram emot ”De målade grottornas land”. Det var ju trots allt ett par år sedan den senaste. Men, och det är ett stort men. Jag önskar att jag aldrig hade börjat läsa den.

Jag ska först erkänna att jag inte har läst ut den. Någon gång måste jag väl göra det, det är ju trots allt den sista i serien, men jag har kämpat med den i ett halvt år nu och det finns bra mycket bättre böcker att lägga sin tid på.
Det största problemet är väl att det inte finns någon riktig story. jag läser ett par hundra sidor och tror att det är det här det ska handla om, bara för att förflyttas ett par år framåt i tiden. Det är upprepning efter upprepning. Jag undrar om en redaktör ens har gått igenom texten. Boken hade kunnat bli hälften så tjock om man hade strukit alla upprepningar. Och då är det inte händelser jag talar om. Men jo, det händer samma saker om och om igen också. De vandrar lite, tittar på en grotta, möter nya människor som blir rädda för vargen. De går lite, tittar på en grotta … ja, ni förstår.

Så, vad ger man för betyg på den här då? Tyvärr en av de sämsta böcker jag läst, så det blir 1/10. Skulle jag någon gång gå tillbaka och läsa ut den så kan jag återkomma med ett nytt betyg då, men vad jag hört så blir den inte mycket bättre än så här. Och det är med sorg i hjärtat som jag skriver den här recensionen. Hon borde slutat efter förra boken.

/Sofie Trinh Johansson

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Hem, Historiska romaner, Recensioner, Sofie Trinh Johansson och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

