Hungerspelen

Hungerspelen

Hungerspelen

Titel: Hungerspelen
Författare: Susanne Collins
Förlag: På svenska utgiven av Bonnier Carlsen (inbunden) och i pocket på Månpocket

Detta är en läskig ungdomsbok om hur 24 barn blir inkastade i en arena på liv och död som tv-underhållning. Boken är en dystopi, dvs. den utspelar sig i en dyster framtid (från grekiska, betyder ungefär ”dålig plats”, motsatsen till utopi). Boken har fått mycket uppmärksamhet och kommer som film 2012. Det finns två officiella trailers, se förlagets hemsida: http://www.bonniercarlsen.se/Press/Nyheter/Forsta-trailern-till-Hungerspelen-ar-har/

Jag läste boken på engelska. Jag brukar inte läsa på engelska, men min yngsta dotter har boken i läxa i just engelska så vi har turats om att läsa och berätta vad vi tycker. Det gick faktiskt bra (att läsa på engelska) på grund av att det är ett ganska okomplicerat språk i den. Hungerspelen är väldigt lättläst, välskriven och nästan varje kapitel slutar med cliffhangers.  

Temat dokusåpa tror jag är lysande och tilltalar ungdomar, många är ju uppvuxna med det och rätt less på det nu. Huvudpersonen är också mycket intressant, hon är väldigt speciell och jag skulle inte alls reagera som hon om jag utsattes för samma saker som hon hamnar mitt uppe i. Men jag förstår ändå hur hon tänker och varför hon agerar som hon gör, författaren är väldigt utförlig i hur huvudpersonen tänker (kanske svårt att förmedla på film?). Det är ju på liv och död när de är där i arenan, författaren förskönar verkligen inte våldet. Boken riktar sig alltså inte till barn utan ungdomar, kanske det blir 15-årsgräns på filmen? Men det finns något fint budskap ändå i boken, att folket där i framtiden (främst tv-tittarna) ändå vet innerst inne vad som är rätt och fel, fast de som har makten och media i sin hand är helt osannolika. De har hamnat så långt ifrån folket att tv-tittandet där i framtiden är obligatoriskt eftersom folk inte vill se eländet. Medan folket i staden lever ett liv i någon sorts utseendefixerad lyx, svälter folket i de olika distrikten.

Huvudpersonen Katniss (hon är döpt efter en växt) har haft en tuff uppväxt i distrikt 12 (koldistriktet), där bristen på mat varit central, men hon är ändå typ trevlig och värnar människovärdet, där andra kanske skulle lägga sina värderingar åt sidan och roffa åt sig och/eller gå över lik för att överleva. Hon är en sympatisk person, men tillbakadragen och sluten, inte alls lika lovable och gullig som t ex Harry Potter. Boken ställer frågeställningar kring moraliska dilemman och jag tror många ungdomar uppskattar det. Boken beskriver mobbing-tv dragen till ytterlighet. Jag ger boken 7 av 10 kakor men jag kommer nog inte att läsa de två andra delarna i trilogin (Fatta eld och Revolt) trots att det är i min genre. Som sagt, böckerna vänder sig till en yngre publik. Men jag kommer självklart att se filmen!

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

