Vad är litteratur? – Ulrika Kärnborg

Det fullständiga namnet på den här boken är Vad är litteratur och 100 andra jätteviktiga frågor. Den är skriven av författaren och litteraturkritikern Ulrika Kärnborg och är en del av en minst sagt ambitiös bokserie utgiven av Bokförlaget Langenskiöld (projektets initiativtagare är konstnären Ernst Billgren och förläggaren Susanne Hamilton). I samma serie finns även bland andra Vad är sex? av Katerina Janouch. Det är med andra ord framträdande experter inom de respektive ämnena som ligger bakom böckerna.

Det här är en svår bok att recensera, så det här blir nog ingen vanlig recension. Hur man bedömer den beror nog helt på vilka förväntningar man har på den. Jag förväntade mig en relativt allmänt hållen bok, ungefär som en fackbok brukar vara, men jag märkte snabbt att det här var en ganska personligt skriven bok. Den ger få allmängiltiga svar, få handfasta råd och är knappast någon traditionell genomgång av litteraturens historia, men kan vara minst lika intressant för det. Frågorna som Kärnborg resonerar kring, utöver frågan som ställs i titeln, är bland andra behövs litteraturkritiken?, är litteratur verklighetsflykt? samt tjänar alla deckarförfattare jättemycket pengar?. Det är med andra ord stor spännvidd på de frågor som tas upp.

Jag håller med om mycket av det som tas upp, medan jag ställer mig mer frågande till annat. Det är ingen mening med att gå igenom vad jag håller med om och vad jag inte håller med om, det här är helt enkelt en personligt skriven bok, och jag antar att det är en del av konceptet. En sak som Kärnborg tar upp som jag håller med om, och mig veterligen aldrig läst i något annat sammanhang, är att det faktiskt är ganska fysiskt krävande att vara författare, tvärt emot vad man kan tro.

Med rätt förväntningar på den här boken kan den ge en intressant upplevelse. Vad som dock är litet synd är att det finns en hel del korrekturfel i den. Litet slarvigt, kan tyckas, med tanke på att den faktiskt är ganska kort, men inget som påverkar helhetsintrycket. Jag avstår från att sätta något betyg på den, jag tror att du ändå, utifrån den här recensionen, har kunnat bilda dig en uppfattning om huruvida det här är en bok för dig eller inte.

(Jag lånade den här boken som e-bok via elib, och kan verkligen rekommendera det för den som är intresserad!)

/Johan Lindbäck

Det här inlägget postades i E-böcker, Facklitteratur, Hem, Johan Lindbäck, Recensioner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

