Jacks rockiga resa av Therés Stefansdotter Björk

 Titel: Jacks rockiga resa
Författare: Therés Stefansdotter Björk
Förlag: Kalla kulor

Baksidestext:
Jack är hårdrockare och älskar bandet Dragonhearts. Jättemycket. En natt när han sover hos sin pappa blir drömmen om att få träffa hjältarna verklighet. Men inte som han tror. Metallien, det magiska land där alla rockers kan vila ut mellan gig och turnéer, har nämligen drabbats av en katastrof i form av den ondskefulle uppfinnaren Vridnérs maskin som tystar alla starka ljud. Och den enda som kan rädda landet är Jack.

Omdöme:
Jag hade turen att vinna den här boken i en tävling, men jag var kanske fel person att vinna den eftersom jag hade siktet inställt på att köpa den ändå. Jag menar, en hårdrocksbok för barn – kan godnattsagorna bli roligare?

Jag älskar illustrationerna. Klockrena, ”hårdrockst” stereotypa och roliga. Den enda som ser lite konstig ut i ansiktet för det mesta är just Jack. Men jag tror att bilderna hade gjort sig ännu bättre i färg. Kapitlen är lagom långa, så där att man kan läsa ett till om man har lust (vilket man har). Hårdrocksreferenserna är så roliga att jag skrattar högt, och varje kapitel har en titel från nån hårdrockslåt. Boken gjorde det mycket roligare för mig som mamma att läsa.

Men jag hade velat veta mer om Alice! Hon verkar vara en helskön typ.

Men vad tyckte mina barn då? 
Nu är de kanske lite för små, men ärligt talat så gillade de den inte alls. Dottern och sonen är 5, respektive 2,5 och boken riktar sig främst till de i åldern 6-9 år. Varje gång jag ville ta upp boken och läsa ett kapitel så var det lite suck och stön och ”kan vi inte läsa den om prinsessorna istället?” Hade jag indoktrinerat barnen med hårdrock lite tidigare hade det kanske gått bättre. Nu fick jag istället läsa klart de sista kapitlen själv.

Så, min slutsats är att detta är en perfekt bok för alla trötta småbarnsföräldrar som vill ha lite humor och lite nostalgi. Den bör nog läsas för den åldersgrupp som är angiven. Och du, om dina barn gillar prinsessor och inte är lika mycket för hårdrock som du – välj en annan bok.

Betyg: 8/10

/Sofie Trinh Johansson

Det här inlägget postades i Barnböcker, Hem, Recensioner, Sofie Trinh Johansson, Vi tipsar! och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

