Intervju: Malin Johansson

Idag har vi äran att ha författaren och entrepenören Malin Johansson hos oss. Malin har skrivit den kritikerrosade, En av de mest ombloggade böckerna i Sverige: ”Kär Lek?” 

Välkommen hit Malin!

Hur kom det sig att du bestämde dig för att skriva om händelser i ditt eget liv?

Det handlade väl egentligen mer om att jag ville träna på att skriva. Jag hade länge velat påbörja något nytt men ändrade mig hela tiden om vad, så vaknade jag upp i korridoren en morgon och tänkte ”hmm, kanske kan börja skriva om det här ändå …”

Hur har boken tagits emot av dina släktingar och vänner?

Bra 🙂

När jag läste boken tänkte jag många gånger ”det här är ju inte sant. har hon verkligen gjort det?!” Hur mycket är sanning och hur mycket är påhittat?

Haha, ganska mycket är sant, och det som inte är det är nog inte som ger dig den reaktionen 😉 Det var ju på grund av den typen av reaktion från testläsare som jag slutligen skrev att boken är baserad på verkliga händelser, men jag trodde ärligt talat inte att folk skulle haka upp sig så mycket på just det. Det är trots allt en roman i första hand.
Tycker du att kärlek är en lek mellan människor?

Nej, det kan jag inte påstå.

Är det något du ångrat att du skrivit om?

Haha, hela? 😉

Hur känns det att läsa en recension om en bok som i mångt och mycket handlar om dig själv?

Jag ser det ju mer som en roman än som en självbiografi, så den kritiken ”Kär lek?” får är kritik på mitt skrivande, inte på den jag är. Och jag tycker ju inte själv att romanen är helt perfekt, finns alltid som saker som skulle kunna ändras för att göra den bättre.

 

Jag tycker att boken är fantastiskt rolig. Skrattade du själv när du skrev vissa saker?

Ja gud ja! Ibland har jag suttit framför datorn och skrattat så mycket att jag inte kunnat skriva. Det där kapitlet om after sun och det om sovandet i korridoren är två exempel för båda är ju bara för konstiga, till och med för mig …

Du skriver på en ny bok, vill du ge oss en liten teaser om vad den handlar om?

Jag skriver på flera böcker just nu, dels en facklitterär bok inom kulturminnesvård, samt en liten bok om skrivande, plus två skönlitterära som jag inte talar högt om. Än. 🙂
Tack Malin! Är du intresserad av att läsa mer om Malin, har hon en fantastiskbokblogg du kan kika in på. Är du intresserad av att beställa Kär Lek? hittar du den till exempel här och här.


/Sofie Trinh Johansson

Det här inlägget postades i Hem, Intervjuer, Sofie Trinh Johansson och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

