Abarat: magiska dagar, gåtfulla nätter av Clive Barker

Andra boken om Abarat🙂

Baksidestext:

Candys resa i det fantastiska Abarat går från Timme till Timme.

Kristoffer Kadaver, Herren av Midnatt, fortsätter att jaga henne. Men varför? Varför bryr han sig om en flicka från Hädanstans? Varför känns många av platserna hon besöker så bekanta? Hur kommer det sig att hon kan uttala magiska ord?

Mysteriet med Candys närvaro i Abarat tätnar och hon oroar Kristoffer Kadaver och hans farmor. De misstänker att Candy ska störa deras planer på att ta makten i hela Abarat.

Candys vänner kämpar mot tiden för att hitta henne innan Kadaver gör det. Hon måste lösa mysteriet med sitt förflutna innan nattens och dagens krafter stöter samman och ett evigt mörker sänker sig över Abarat.

Ett krig verkar oundvikligt och Candy måste göra några viktiga val… val som kommer att förändra hennes liv för alltid.

Denna bok är snäppet högre på ribban än den första i serien.

I början tyckte jag att den tog en allt för komplicerad väg, så att det oskyldiga och nya som fanns i första boken försvann. Men efter hand som jag kom in i boken blev den alltmer spännande och jag vände blad med spänd förväntan på vad som skulle hända.

Nu fanns det vissa saker som jag förutsåg redan i första boken, men det var nog författarens mening med det hela. Att huvudpersonen Candy inte begrep saker som läsaren förstod på ett väldigt tidigt stadium, funkar. Det var helt enkelt alldeles för komlicerat för Candy att lösa gåtan så fort, eftersom den som läser inte bara ser historien ur hennes synvinkel och alltså får reda på mer än vad hon gjorde. Läsaren får följa hennes vänner och fiender nästan lika mycket som vi får följa huvudpersonen, och då ur deras synvinkel, inte hennes.

Det händer dessutom oväntade saker på slutet, som jag inte alls kunde gissa skulle hända. Först lite besviken, det slutade inte riktigt så som jag själv skulle ha skrivit om det varit min bok, haha😉 Men när jag läst ut hela boken kom jag fram till att det nog var det enda rätta.

Betyg: 9/10 kakor

/Angelika Vaala Ewenson

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

