En dag av David Nicholls

Titel: En dag
Författare: David Nicholls
Förlag: Printz publishing

Beskrivning:

TVÅ MÄNNISKOR. TJUGO ÅR. EN DAG.

Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig …

15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer?

En dag är en historia om kärlek och vänskap, om livet mellan 20 och 40.

Omdöme: Det här är en bok som var så hypad att jag nog hade för höga förväntningar på den tyvärr. Hela upplägget är fantastiskt bra, för när man har läst ett kapitel (ett år) vill man fortsätta och se vad som händer nästa år, eftersom så mycket hinner hända på ett år.

Det är en bok som berör mig men framför allt tack vare slutet. Annars är den helt okej, jag fick inte den här WOW-känslan jag trodde att jag skulle få, vilket kan ha att göra med att den var så hypad att jag trodde att jag skulle få läsa världens bästa bok.

Det bästa med boken är att jag verkligen lär känna både Emma och Dexter redan från första kapitlet. Språkmässigt bra, lättläst, dialogerna är suveräna och även hur karaktärerna utvecklas, det är ju trots allt ett år mellan varje hopp. Och fastän det är mycket som ska förklaras om vad som hänt under det gångna året så blir det inte ”instoppat” eller pladdrigt. Hur början och slutet knyts ihop är det allra bästa och det sista kapitlet fick mig att gråta floder.

Omslaget tycker jag är för tråkigt för alla känslor som boken förmedlar, men främst tror jag att det är färgerna som jag inte tycker om. En helt klart läsvärd bok så här i sommartider!

Betyg: 7/10

/Sofie Trinh Johansson

Det här inlägget postades i Övrig skönlitteratur, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

