Nefilim

Titel: Nefilim
Författare: Åsa Schwarz
Förlag: Telegram Förlag

Baksidestext:
Miljöaktivisten Nova gör inbrott hos Vattenfalls VD för att skriva slagord på väggarna. Nu ska en av Sveriges största miljöbovar äntligen få vad han förtjänar. Men någon har hunnit före. I sovrummet finner hon lägenhetens innehavare brutalt mördade som i en scen från helvetet. Nova flyr från platsen men lämnar spår och blir snart misstänkt för morden av polisen. Hon försöker själv ta reda på vem mördaren är och varför denne verkar följa hennes egen lista på miljöbovar. Frågetecknen blir allt fler. Varför återkommer ständigt referenser till Syndafloden och Noas ark? Vem har genomsökt Novas hus i Gamla stan? Var hennes mors död verkligen en olycka? Vem försöker sätta dit Nova för morden?

Nefilim börjar starkt. Sen går det undan från början till slut. Korta avsnitt, inga direkta kapitel. Det stör mig lite för jag hittar aldrig ett riktigt bra sätt att stoppa på. Språket är okomplicerat och passar väl i en sån här story där det är tempot som gör mycket att jag fastnar. Jag är glad att det inte var gubbspråk som det är i många andra thrillers och actionböcker, det har jag väldigt svårt för.
Det jag skulle vilja se mer av är faktiskt en fördröjning. Att låta styckena fortsätta lite längre, att stanna vid en och samma person mer än en och en halv sida. Ibland är de där perspektivbytena bara onödiga, och gör mig lite irriterad. Vissa slutmeningar känns också utstuderat ”cliffhangiga” men nästan för dramatiska. Inget jag stör mig på egentligen, men om man nu ska recensera så.

Nefilim är en väldigt smart bok, eller så har Schwarz lyckats lura mig totalt. Jag kan knappt tänka mig hur mycket research som ligger bakom den, och det är också det jag gillar så mycket. Okej, ibland lite övertydligt berättande för läsaren men jag lär mig också väldigt mycket om miljörättsaktivister, hur rätt de har och hur fel och idiotiskt vi andra beter oss. Det man får reda på om storföretagen är rent underhållande, det gillar jag skarpt!

Redan när jag började läsa Nefilim visste jag att det fanns en del övernaturliga inslag i den, (Den säljs ju på sf-bokhandeln) men annars är det ingenting med dess första presentation som får mig att tänka på det. I vanliga fall gillar jag inte när det övernaturliga presenteras så långt in i en bok, ska det vara så ska det vara med från början. Men det funkar i Nefilim.

Det jag dock inte förstår mig på alls med den här boken är omslaget. Det får mig att tänka på alien abduction tyvärr. Omslaget till uppföljaren är betydligt snyggare.

En bra fartfylld, actionspäckad bok som jag tyckte mycket om att läsa. På djupet berörde den mig dock inte så mycket, därför blir betyget 6,5/10.

/Sofie Trinh Johansson


Det här inlägget postades i Deckare och thrillers, Fantasy och science fiction, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nefilim

  1. Ping: Trailer: Nefilim | bookiecookiez

Kommentera

