Bokmässan i Göteborg 2012

Inköpta nya böckerBokmässan i Göteborg 2012

Inlägg av Pebbles Karlsson Ambrose

Jag har varit på Bokmässan för första gången i mitt liv och det har varit en helt otroligt rolig men mycket utmattande upplevelse. 99 135 personer till, plus utställare och press, tyckte att det var en bra idé att också göra det under fyra dagar. Jag pallade inte alla dagar, men hann träffa många roliga människor. För första gången mötte jag också flera av de andra som bloggar här på Bookiecookiez och det var intressant att få börja lära känna dem lite bättre. Vi bor på olika håll i Sverige, men eftersom vi älskar böcker blev det naturligt att sammanstråla i Göteborg på mässan för oss som kunde. Två av kakorna fanns i Egenutgivarnas monter och promotade sina egna böcker och Sofie fanns i SF-bokhandelns monter för att signera pocketutgåvan av Halvblod. Men den var slutsåld på hela mässan och i hela Göteborg verkade det som!

Några Cookiezar

 

 

 

 

 

 

Egenutgivarna, Kabusa, Sekwa och bokbytarbord
I Egenutgivarnas monter fanns två SF-författare, Eva Holmquist som har skrivit ”Kedjor känns bara när du rör på dig” (recenserad av Lisa här) och Elin Holmerin som representerade sitt lilla förlag Undrentide. Två av hennes tre böcker finns recenserade här: (Eldfloder och Sår), men nytt är att hon även ger ut andras böcker på förlaget. Två Facebook-kompisar till fanns här som jag inte hade träffat IRL än, så där kom jag över två böcker till.
I Kabusas monter kom jag över Kristina Hårds andra bok ”Himalayabreven” (hennes första bok ”Alba” finns recenserad här) och i Sekwas monter fanns Kim Thúys bok ”ru” som jag länge varit nyfiken på. Jag var också i Stora bokbytardagens monter och bytte ut två böcker mot nya.

Kabusas hade två montrar

 

 

 

 

 

 

Stora bokbytardagen

 

 

 

 

 

 

Kändisspotting
En idol som jag lyckades pricka in på mässan var Christer Fuglesang och jag kom över hans bok ”13 dygn i rymden” – signerad såklart. Andra kändisar som jag sprang in i var Jessica Gedin, programledare för Babel. Tv-programmet sände direkt från bokmässan som hade som tema nordisk litteratur. Även Agneta Sjödin var där eftersom hon är aktuell med sin sjätte bok ”En kvinnas hjärta”.

Agneta Sjödin

 

 

 

 

 

 

Christer Fuglesang

Jessica Gedin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drakarna, mat och vinmingel
Snyggaste montrarna hade, kanske inte så otippat, de stora drakarna; Bonnierförlagen, Månpocket, Piratförlaget och de andra. Men av de små förlagen tyckte jag att Hois monter var bäst, verkligen snyggt och trevligt. Av bokhandlarna så gillade jag nog SF-bokhandelns monter bäst, men jag är nog partisk eftersom jag gillar Fantasy och SF så mycket. Flera av förlagen och andra som hade montrar hade bjudit in mässbesökare på vinmingel när det började närma sig stängningsdags på mässan och det var trevligt. Mat och dryck var annars dyr där inne i mässhallarna, men det var så skönt att sitta ner när man sprungit runt på betonggolvet i flera timmar, så jag var för trött för att klaga.

 

 

 

 

 

 

Charlotta och Stephanie från Bonnierförlagen


 

 

 

 

 

Böcker till läsplattan
Jag sprang in i Ditos monter för jag är kund där och hade fått ett mejl innan mässan om erbjudande om en present om man hälsade på där. Då fick jag inte en, utan två presenter = nya gratisböcker till läsplattan! Så här på bloggen i framtiden kommer jag att skriva om den nu ökända ”50 nyanser av honom” (som sålt i över 40 miljoner exemplar) och ”Gustavs grabb” av Leif GW Persson.

Ebba på Dito plus en

 

 

 

 

 

 

SF-bokhandelns monter
Annars blev det mest pappersböcker eftersom jag ville ha dem signerade. Jag handlade tre böcker i SF-bokhandelns monter, där jag köpte fortsättningen av Nene Ormes bok Udda verklighet (recenserad här) som heter Särskild. Jag köpte även Karin Tidbecks två böcker, jag har bara läst två noveller tidigare av henne som jag har recenserat här.

SF-bokhandeln

Bokmässan får 8 kakor. Det är en fantastisk möjlighet att få möta så många bokintresserade människor, att få en möjlighet att prata med författare och få en skymt av idoler i boksvängen. En minuskaka för att det var så många montrar som hade mikrofoner och högtalare och efter fredagen hörde jag jättedåligt, det kändes som jag hade lock för öronen, som när man vart på konsert … För de som går på mässan med barn rekommenderas öronproppar. Men på övervåningen var det lite lugnare, så det gick att fly undan lite, vilket var skönt.

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Vi testar!, Vi tipsar!. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bokmässan i Göteborg 2012

  1. razaha skriver:

    Ja du Pebbles, jag var där fyra dagar, och hade migrän två av dem på grund av sorlet i lokalerna.
    Men visst är det fantastiskt att kunna möta så många facebookvänner på en och samma yta? Jag och min pojkvän/blivande man Peter gick runt, runt i montrarna och köpte på oss bok efter bok, och jodå jag sålde av min bok Pappersskärvor i Egenutgivarnas monter, och hälsade på Papertalk som tryckt den.
    Men det var väldigt skönt att åka hem på söndagen. Hem till tystnaden och min dator som lämnats hemma medan en samsung platta fick ta dess plats i ryggsäcken.
    Nu när jag landat och hunnit ta till mig alla intryck kan jag fortfarande sitta och fånle åt alla saker jag upplevt. Mässan är ett fantastiskt organiserat kaoscentrum som jag gärna återvänder till.
    ha det

  2. Pingback: En vecka senare ... - egenutgivarna

  3. Elisabeth skriver:

    Första gången jag besöker denna fina sida. Hittade hit som av en tillfällighet. Vad härligt att befinna sig här och surfa runt.

Kommentera

