”Särskild” av Nene Ormes

Recensionsexemplar från Styxx fantasy 2012

ISBN 978 91 7355 254 7

Vid pennan Lisa Rodebrand

Som en liten teaser till denna recension finns det en intervju med författaren Nene Ormes. Titta på intervjun här.

När Nene Ormes nya roman ”Särskild” damp ned i brevlådan för några veckor fick jag hålla i mig för att inte börja läsa direkt. Ända sedan jag läste hennes debutroman ”Udda verklighet” har jag sett fram emot uppföljaren. Men jag hade bestämt mig för att inte öppna boken förrän jag var tillbaka i Malmö igen.

Det som är särskilt med Urban fantasy (om ni ursäktar ordvitsen) är att genren utspelar sig i en verklig stad fast med övernaturliga inslag. Nene Ormes Malmö är befolkat såväl av ordinära människor som av sära, vilka besitter olika förmågor. Huvudpersonen Uddas förmåga är att hon drömmer sanndrömmar, en farlig egenskap som får de andra sära att antingen vara rädda för henne eller vilja äga och utnyttja hennes krafter.

Nene Ormes nya roman ”Särskild” utspelar sig under Malmöfestivalen. Under en festival kan vad som helst hända, vilket ger de sära fritt spelrum. Steg för steg dras Udda in i deras värld och i den maktkamp som pågår. Tyvärr verkar Udda ägna mer tid åt att undvika Malmöfestivalen än att delta i den. Därmed får jag inte riktigt den festivalstämning från boken som jag förväntar mig.

Liksom föregångaren ”Udda verklighet” finns här en hel del starka scener. Närvarokänslan i Uddas drömmar är så påtaglig att jag inte kan undgå att ryckas med. Dock blir jag förvirrad över att kastas mellan olika ”hon” och ”han” utan att veta vilka de är. Det är en svaghet att Udda inte vet vem hon är i drömmen. Som läsare är det lättare att identifiera sig med någon när man vet vem det är. Exempelvis skulle scenen när den unga kvinnan dyker ned i brunnen och omslingras av ålar ha varit ännu starkare om man fått veta att det var Imona, lotsen som vi mötte i den första boken.

En annan nackdel med boken är att det är svårt att hitta en röd tråd. Till skillnad från förra boken, där Uddas mål var att befria sin vän Daniel, är det nu oklart vart hon är på väg och vad hon vill uppnå. Jag kastas mellan hennes vardagssysslor och drömmarna som kommer i en strid ström. Händelserna staplas på varandra till synes utan mål.

I den första boken reagerade jag på Uddas hängsmycke, en detalj där innebörden fortfarande är oklar, och i den här boken är det en plantering av en svartgrön kniv på en rosa sidenkudde som får min uppmärksamhet. Jag vill veta innebörden men saknar förklaringen.

För att boken skulle få ett högt betyg hade jag önskat mig tydligare mål och riktning hos huvudpersonen och mer festivalkänsla i miljöbeskrivningarna. Men de exotiska karaktärerna och den spännande slutstriden gör att jag ändå känner mig nöjd när jag stänger boken med de svarta sidorna. Den känns som en mellanbok i en serie; som att något mer spännande kan komma …

Jag vidhåller bestämt att ingen som gillar fantasy får missa Nene Ormes böcker. Men betyget blir lite mer ljummet denna gång. ”Särskild” får 6 kakor av 10 möjliga.

/Lisa Rodebrand

Det här inlägget postades i Fantasy och science fiction, Hem, Lisa Rodebrand, Recensioner, YA (young adults) och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

