Medeltidsveckan på Gotland paradiset för nördar

Medeltidsmat under MedeltidsveckanInlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Jag lyssnade på Sara Bergmark Elfgrens sommarprat i P1 då hon var sommarvärd den 30 juli tidigare i år och hon pratade om sitt liv som nörd. Sara har bland annat skrivit böckerna Cirkeln och Eld tillsammans med Mats Strandberg och de jobbar med den tredje boken Nyckeln i trilogin om unga häxor i Engelsfors. Cirkeln har vi recenserat här på sajten, se mer under bokduellen. Så när jag nu i augusti spenderade några dagar på Gotland för att få uppleva Medeltidsveckan för första gången funderade jag en del på uttrycket nörd. Många nördar finns det där hade jag hört. Så jag hade jag förberett mig noga.

Dick Harrison
Jag läste för ett tag sedan en bok av Dick Harrison om 1200-talet, recension hittar du här. Dick Harrison är professor i historia i Lund, och jag gick faktiskt på en föreläsning om lokala helgon på medeltiden där under Medeltidsveckan. Jag har aldrig sett honom hålla föredrag förut och det var verkligen roligt och givande trots mycket alkohol kvällen innan. Han fascinerade oss åhörare och berättade om sitt ämne på ett lättfattligt och underhållande sätt. Jag kommer att läsa fler böcker av honom och recensera här på sajten bestämde jag då. Han kan nog klassas som en akademisk nörd.

Medeltidsnördar är snygga i babymössa
En del dagar innan ankomst hade använts till att göra medeltidskläder (se under Handarbete och sömnad här på bloggen) och det visade sig vara fantastiskt roligt att ha lagt ner lite tid på det. Det var intressant att se alla andra gå omkring i Visby och på den stora medeltidsmarknaden i sina kläder, de flesta hade verkligen lagt ner mycket energi på dem och det var inte någon som hade exakt samma kläder som någon annan. Jag kom på mig själv att syna vad folk hade på sig och undrade vilka som sytt sina för hand och hur de löst faktumet att det inte fanns blixtlås på medeltiden. Kläderna verkar ha varit en klassmarkör på ett tydligare sätt på medeltiden än nu och man såg på en gång vem som var adelsdam och vem som var sköka. Väldigt många män gick runt med en så kallad coif, som ser ut som en babymössa.

Musik och eldshow á la TRIX
En annan trevlighet var de musiker som spelade på olika ställen runt om och i Visby och jag undrar verkligen hur det lät på medeltiden. Säckpipa tycker jag nu är ett mycket trevligare instrument än vad jag tyckte förut. En del band som spelade medeltidsmusik fanns på olika scenerna och en del spelade på de medeltidskrogarna. Loke är en vad jag skulle kalla nörd och har skrivit en hyllningsvisa till hela evenemanget Medeltidsveckan som jag nu har nynnat på väldigt länge efter det att jag kom hem. Han spelade även på onsdagskvällen innan en av veckans absoluta höjdpunkter, när den fantastiska gycklargruppen TRIX visade sin eldshow för tolfte året i rad. Jag blev ledsen att jag missat de andra elva föreställningarna tidigare år. Folk satt på gräsmattan hela dagen för att få bra platser i den gamla vallgraven innan föreställningen. Oj, vilka talanger. I kvällsmörkret såg vi hur det manövrerade eldbollar, jonglerade med allehanda eldstavar och gjorde andra konster. De använde till och med fyrverkerier.

Gästabud med gycklare på rosornas ö
En annan höjdpunkt var gästabudet, en orgie i medeltida mat i St Nicolai ruin. Ruinen ligger bredvid medeltidsrestaurangen Frimis som stod för maten. Ruinen ligger nära Norderport och vad som nu kallas Lokebro, eftersom Loke brukar spela där. Gästerna fick välja om de ville vara medlem av hovet, adel, borgare och bönder eller fattiglapp och det bestämde pris och vilken meny man fick. Fattiglapparna fick komma in och se showen för en billigare penning i ruinen men fick tigga mat från borden. Det var ett roligt skådespel, kung Birger (Magnus Ladulås son) var för andra gången på Gotland och han skulle såklart hyllas med sång, magiker, gycklare och eldkonstnärer. Så det blev en lång middag med bra underhållning. Jag blev väldigt intresserad av all den goda maten och blev rekommenderad kokboken ”En sås av ringa värde och andra medeltida recept” som jag tänkte prova och också skriva om framöver här på Bookiecookiez. Efter mötet med kung Birger tog vi en öl på Bistra Haren i källaren bredvid ruinen där det var ett måste och ha medeltidskläder och om man inte skötte sig fick man hamna i stocken … Är jag inte en sann nörd så säg?

Medeltidsveckan en insats för kultur och historia
För mig som ofta har näsan i böcker blir Medeltidsveckan en rolig grej och en sorts manifestation av teoretiskt kunnande omvandlat i praktik. Platsen är otrolig, hansestaden Visby är den älsta bevarade medeltida staden i Skandinavien och med på Unescos världsarvslista. Och folk har jätteroligt och lär varandra saker om medeltiden på ett väldigt konkret och praktiskt sätt som passar hela familjen. Nästa år firar Medeltidsveckan 30-årsjubileum och det ska bli spännande att se vad gutarna hittar på då och i fortsättningen. Vill du följa utvecklingen, läs mer på www.medeltidsveckan.se, de finns även på Facebook. Medeltidsveckan får betyget tio kakor, fast jag bara var där i knappt tre dagar.

Det här inlägget postades i Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Uncategorized, Vi testar!, Vi tipsar!. Bokmärk permalänken.

Kommentera

