Septimus Heap Bok Sex: Mörkret – Angie Sage

Titel: Septimus Heap Bok Sex: Mörkret (Septimus Heap Book Six: Darke)
Författare: Angie Sage
Sidantal: 491
Förlag: B. Wahlströms

Recenserad av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
På årets kortaste dag fyller Septimus 14 år, en speciellt magisk födelsedag då det är två gånger det magiska talet sju. Men det stora födelsedagsfirandet blir inte av då en Mörk domän breder ut sig över slottet och försänker alla som kommer i dess väg i en djup sömn.
De onda krafterna är mäktiga men Septimus har inget val, han måste ensam kliva in i den Mörka domänen för att bekämpa den. Frågan är bara om han är en tillräckligt skicklig magiker eller om Mörkret kommer att sluka dem alla?

Det här var nog i mitt tycke den mest spännande av alla böcker i serien hittills. Här kände jag att det verkligen hände någonting, något som tidigare händelser har resulterat i.
Det är en passande titel, för det är den mörkaste boken; saker och ting är inte så oskyldiga längre. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan, men det här var nog den bok som jag personligen kände var den som jag verkligen, verkligen ville fortsätta läsa för att se hur alltsammans slutade (och när det inte verkade vara många sidor kvar minns jag att jag tänkte hur ska det här hinna sluta väl innan bokens sidor tagit slut?).

Det enda jag egentligen har att anmärka på, är något jag noterat tidigare i serien men glömt ta upp i recensionerna: nämligen att förordet är skrivet i ett annat tempus än resten av boken. Är väl ingen stor grej, men själv blir jag rätt störd på sådant. Jag vill att det tempus som anges i början av boken ska vara genomgående, och jag blev nästan rädd när jag inte kom ihåg att det funnits en sådan skillnad i de föregående böckerna; hoppas inte hela boken är skriven så här, då kan jag inte fortsätta läsa! Drog en lättnadens suck när prologen var färdigläst :-)

Har dock svårt att föreställa mig vad som kan hända i sjunde boken (blir det fler än 7, nån som vet?), lite småfrågor kvarstår att besvara, men jag kan inte riktigt se just nu hur dessa kan resultera i en hel bok på ca 400 sidor …

7 kakor blir det för denna, ett riktigt klassiskt mörkt äventyr men berättad på ett annorlunda sätt!

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

