Septimus Heap Bok Fem: Sirenen – Angie Sage

Titel: Septimus Heap Bok Fem: Sirenen (Septimus Heap Book Five: Syren)
Författare: Angie Sage
Sidantal: 476
Förlag: B. Wahlströms

Recenserad av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
Under en drakfärd råkar Septimus, Jenna och Beetle ut för en svår storm och tvingas nödlanda på en underskön ö mitt i havet, en av sju i ett vackert glittrande hav.
Men det är något underligt med ön. Där finns en kattformad fyr som på mystiskt vis förlorat sitt ljus, en ensam flicka som visar sig vara en sedan många år försvunnen lärling och en siren som försöker locka Septimus till sig med sin överjordiskt vackra sång. Är Septimus stark nog att stå emot sången och förhindra att han för alltid hamnar i sirenens våld?

Den här femte boken gillade jag verkligen! Jag är väl lite svag för äventyr till havs så det kanske har med det att göra. Men något som slog mig under läsningen av Sirenen var vilken koll Angie Sage har på alla sina karaktärer. Hon känner verkligen var och en av dem, hur liten roll de än tycks ha.

Faktiskt så är det just karaktärerna, och de målande beskrivningarna av dem, som gör den här serien så fantastisk och underbar att läsa. Läsaren får följa händelseförloppet ur så många olika perspektiv (ur både god och ond synvinkel) och ändå tyckte jag mig inte bli förvirrad som jag annars ofta blir när en bok innehåller för många individer.

Just den här boken innehöll också, enligt min smak, de bästa äventyren sedan första boken, och den kändes inte så seg som exempelvis Alkemisten, och därför får den här boken 7 av 10 kakor.

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

