Nålbindning – The easiest, clearest guide! av Nusse Mellgren

Nålbindning - steg för stegTitel på svenska: Nålbindning – steg för steg.
Författare: Nusse Mellgren.

Tryckt av: Ljungbergs tryckeri.

Inlägg skrivet av Pebbles Karlsson Ambrose

Det här är en instruktionsbok om hur man lär sig nålbindning både på svenska och engelska. Nålbindning är en teknik som användes långt före stickning och virkning, man vet inte hur gammal tekniken är.  I detta häfte står det att det finns fynd i Danmark och i York från 900-talet på saker som är nålbundna och att man har funnit något som man tror är nålbindningsnålar så gamla som från stenåldern.

Det är enkelt beskrivet i häftet hur man gör med bilder, varenda litet steg är med, med text under varje bild på båda språken. Men ändå är det klurigt att få ihop något i början. På ett ställe står den uppmuntrande texten: ”Det kan vara så att dina första försök ser ut som en stor knut, men ge inte upp, utan försök igen och till slut får du en sammanhängande rad av maskor”. Jag skrattade högt när jag kom dit, för mitt alster såg verkligen ut som en stor knut.

Till slut fick jag i alla fall ihop en rad med maskor, jag höll på av och till i flera dagar. Men sedan förstod jag till slut och att sedan fortsätta på nästa varv var lätt. När jag sedan kommit så långt att jag kunde nålbinda utan att titta i beskrivningen var det inte så svårt att minska ner när jag kom till toppen på mössan. Men den första mössan blev för liten, men då fortsatte jag helt enkelt i nederkant och gjorde den större och det funkade bra.

Jag insåg att jag nog hade haft för tunt garn till den första mössan, så jag gjorde en till mössa i tjockare ullgarn och det blev genast mycket bättre efter den nålbindningsnål jag hade. Dessutom gick det mycket fortare att göra den, både för att det var tjockare garn men också för att jag fattade hur man skulle göra. Den andra mössan blev faktiskt snyggare på insidan av någon anledning (jag vet inte varför), så det slutade med att jag vände den ut och in.

Garnet till den första mössan, nålbindningsnålen och den här beskrivningen köpte jag på Svarta Katten, en lajvbutik i Solna, en förort i Stockholm. Garnet var naturfärgat av alun och lökskal som det skulle varit på medeltiden. Det andra garnet köpte jag på Textilcentrum i Sundbyberg, också en förort till Stockholm, en tygaffär som också har tyger och sådant som passar till lajv.

Man kan göra broderier, vantar och sockor och allt möjligt med nålbindning, men det står inte i den här beskrivningen hur man gör. Men är man lite fiffig kan man nog lista sig fram till själv hur man gör genom att prova sig fram med olika garner och tråd. Annars finns det andra böcker om det att låna på biblioteket (där även den här beskrivningen finns). Beskrivningen får sju kakor, men den kunde ha varit lite tjockare och tipsat lite om hur man kunde göra andra saker – i synnerhet hur man gjorde dekorationer på dräkter blev jag jättenyfiken på och skulle vilja veta mer om.

Det här inlägget postades i Engelska titlar, Handarbete och sömnad, Hem, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

