Septimus Heap Bok Tre: Alkemisten – Angie Sage

Titel: Septimus Heap Bok Tre: Alkemisten (Septimus Heap Book Three: Physik)
Författare: Angie Sage
Sidantal: 460
Förlag: Damm

Recenserad av Angelika Vaala Ewenson

Baksidestext:
När Silas Heap öppnar ett förseglat och bortglömt rum på palatsets vind och släpper ut drottning Etheldreddas spöke, släpper han också lös ett fantastiskt äventyr som tar Jenna och Septimus 500 år tillbaka i tiden.

Nu ska vi se om jag kan bjuda på ett vettig recension med tanke på att det var ett tag sedan jag läste boken och jag dumt nog inte förde några anteckningar.

För det första är jag fortsatt förtjust i de vackra teckningarna i början på varje kapitel, och humorn är något av det viktigaste kännetecknet för just denna serie av Angie Sage. Jag gillar de lite udda beskrivningarna av alla karaktärer och att språket är lättsamt.

Tidsresor överlag är något jag har svårt för. Min hjärna försöker vara logisk trots att det är fantasi det handlar om, och det snurrar till det rätt rejält för mig så fort någon trotsar tidens gång och förflyttar sig bakåt eller framåt i den (hur är det till exempel egentligen möjligt att flytta framåt till en tid som inte existerar än?). Men när jag kom in i berättelsen efter den något sega starten fann jag att hela äventyret i sig, med alla de underbara karaktärerna och sinnet för humor som passar mig väldigt bra, distraherade mig från tankar på vad som är möjligt och vad som inte är det.

Det var inte min favorit i serien, jag tyckte den var lite seg på sina ställen, men jag tror ändå att jag ger 5 kakor av 10 möjliga, för att Angie Sage på ett bra men lite dolt sätt fortsätter på en röd tråd inte bara genom boken utan, som det verkar, genom hela serien.

Det här inlägget postades i Angelika Vaala, Fantasy och science fiction, Hem, Recensioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

