Äntligen ett botemedel mot Caps Lock!

Vid pennan: Johan Lindbäck.

Idag tänkte jag tipsa om ett enkelt litet gratisprogram som verkligen dök upp i rättan tid för mig. Programmet heter SharpKeys och används helt enkelt för att stänga av tangenter på tangentbordet som inte behövs och som bara ställer till med bekymmer. I mitt fall Caps Lock-tangenten, som jag alltför ofta kommer åt av misstag och som jag absolut inte har den minsta användning för. De ytterst fåtaliga tillfällen då jag behöver kunna skriva fler än versal i rad går det alldeles utmärkt att hålla nere Shift-tangenten istället. Själv valde jag även att stänga av Insert-tangenten, eftersom den ställer till fruktansvärda problem om man råkar komma åt den av misstag medan man skriver (det man skrivit tidigare skrivs över).

Hur gör man då? Jo, det första du gör efter att programmet installerats är att klicka på knappen som den blå pilen pekar på. Det är där du ska välja vilken tangent du vill ändra funktion på (och till vilken funktion, men det behöver du inte fundera på i det här sammanhanget).

Det enklaste sättet att hitta rätt tangent är att klicka på Type Key (som den blå pilen pekar på) och därefter klicka på Caps Lock. Du har nu instruerat programmet vilken tangent du vill ändra funktion på. Överst i kolumnen till höger står Turn Key Off (det som är inringat). Det är det alternativet du ska välja! Alternativet står alltid överst i listan, så du behöver inte söka efter det. (Väljer du något annat alternativ kommer du att råka flytta den funktionen till den knappen istället, och det vill du inte göra!) Glöm därefter inte att klicka på OK!

Det sista som behöver göras är att klicka på Write to Registry, som den blå pilen pekar på. Efter detta behöver datorn startas om. Dock ett mycket enkelt sätt att slippa råka aktivera Caps Lock av misstag! Själv var jag på väg att investera i ett nytt tangentbord för att slippa det eviga problemet med att råka komma åt Caps Lock. Det här lilla gratisprogrammet löste dock mina problem på ett betydligt enklare sätt! (Observera att programmet dock endast finns för Windows.)

/Johan Lindbäck

Det här inlägget postades i Hem, Johan Lindbäck, Vi tipsar! och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

