Novell Den svarta katten

Den svarta katten

Den svarta katten

Titel: Den svarta katten
Författare:
Edgar Allan Poe
Förlag: E-bok på Mix förlag

Jag vet inte var jag läste det, men jag upptäckte att Bonnier startat ett nytt förlag som heter Mix förlag. De har inte så många titlar än, men de har några verkliga klassiker som jag tyckte det skulle vara kul att läsa. Jag har lånat en läsplatta på biblioteket för att testa hur det är, eftersom jag funderar på att eventuellt köpa en i framtiden. Jag lånade några noveller på biblioteket via webben.  Men man behöver nog egentligen ingen läsplatta till den här novellen utan kan läsa direkt på datorn när den är så kort (12 sidor). Mix förlag anger att lästiden för novellen är tio minuter.

Edgar Allan Poe levde under första halvan av 1800-talet i USA (han bodde några år i England) och skrev många dikter och noveller inom genren skräck och han gillade uppenbarligen det lite makabra. Han var författare, poet, redaktör och kritiker och han påstås vara en föregångare inom detektiv- och sf-litteraturen. Den svarta katten är en av de mest kända novellerna och den är hemsk. Huvudpersonen är i början sympatisk och tycker mycket om djur och hans fru köper honom flera, bland annat en svart katt. Huvudpersonen börjar må sämre och tar till flaskan och han börjar hata katten mer och mer tills det hela eskalerar i mycket grymt våld, inte bara mot husdjuren utan även mot frun.  Novellen får fem kakor, jag har lite svårt för skräck. Hög äckelfaktor.

Pebbles Karlsson Ambrose

Det här inlägget postades i E-böcker, Hem, Klassiker, Novellsamling, Pebbles Karlsson Ambrose, Recensioner, Skräck. Bokmärk permalänken.

Kommentera

